Distortion and Consumption of Identity, from Rousseau to Adorno

Authors

  • Álex Matas Pons Universidad de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.3989/isegoria.2015.053.09

Keywords:

Identity, Authenticity, Critical Theory, Adorno, Rousseau

Abstract


This paper examines how production and consumption models of the 1920s determined cultural obsession with authenticity. From the analysis made by Benjamin, Adorno and Kracauer, this article discusses how cultural industry fosters aesthetic identification with the stars of the so-called mass society. Next, it also explores why the origin of this reality is to be found in Rousseau’s literary and political project and in the way he, while restoring novel in the literary institution, merged moral virtue with natural passion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Th. W., Dialéctica negativa. La jerga de la autenticidad, Akal, Madrid, 2011.

Barthes, Roland, “El escritor en vacaciones”, en Mitologías, s. XXI, México D.F., 2009. PMCid:PMC2738703

Benjamin, Walter, La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, en Obras. Libro I/Vol. 2, Abada, Madrid, 2008.

Buck-Morss, Susan, Mundo soñado y catástrofe. La desaparición de la utopía de masas en el este y el oeste, A. Machado Libros, Madrid, 2004.

Darnton, Robert. “Los lectores le responden a Rousseau”, en La gran matanza de gatos y otros episodios en la historia de la cultura francesa, F.C.E., México D.F., 2000. PMCid:PMC2363398

De Diego, Estrella, Rincones de postales. Turismo y hospitalidad, Madrid, Cátedra, 2014.

De Man, Paul, Alegorías de la lectura: El lenguaje figurado en Rousseau, Rilke, Nietzsche y Proust, Barcelona, Lumen, 1990.

Elster, Jon, El desinterés. Tratado crítico del hombre económico (I), s. XXI, México D.F., 2009.

Goffman, Erving, La presentación de la persona en la vida cotidiana, Amorrortu, Buenos Aires, 2009. PMCid:PMC2719879

Gumbrecht, Hans Ulrich, En 1926. Viviendo al borde del tiempo, Universidad Iberoamericana, México D.F., 2004.

Habermas, Jürgen, Historia y crítica de la opinión pública, Gustavo Gili, Barcelona, 1994.

Jay, Martin, “Taking On the stigma of Inauthenticity: Adorno’s Critique of Genuineness”, New German Critique, no. 97, 2006, pp. 15-30.

Jay, Martin, The Virtues of Mendacity. On lying in Politics, university of Virginia Press, Londres, 2010.

Kracauer, Sigfried, Los empleados, Gedisa, Barcelona, 2008.

Pardo, José Luis, La intimidad, Pre-Textos, Valencia, 2013.

Ross Posnock “New World, Material Without Being Real”: Fitzgerlad’s critique of Capitalism in The Great Gatsby” en Donaldson, S. (ed.), Critical Essays on F. Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby, G.K. Hall, New York, 1984.

Shklar, Judith N., Ordinary Vices, Harvard University Press, Cambridge, 1984.

Starobinski, Jean, Jean-Jacques Rousseau: La transparencia y el obstáculo, Taurus, Madrid, 1983. PMid:6347815

Starobinski, Jean, “Ponerse en lugar” en El ojo vivo, Cuatro, Valladolid, 2002, pp. 69-90.

Trilling, L., Sincerity and Authenticity, Harvard University Press, Cambridge, 1972. PMid:4333735

Downloads

Published

2015-12-31

How to Cite

Matas Pons, Álex. (2015). Distortion and Consumption of Identity, from Rousseau to Adorno. Isegoría, (53), 631–646. https://doi.org/10.3989/isegoria.2015.053.09

Issue

Section

Notes and Discussions