José Luis Aranguren. Religion in Thought, Religion in Life

Authors

  • Adela Cortina Universidad de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.3989/isegoria.2015.052.07

Keywords:

religion, ethics, metaphysics, God, religious studies, hermeneutics, pluralist societies, secularization, postsecular societies

Abstract


In Aranguren’s work the religious dimension is crucial, when he deals with it from the point of view of the “religious studies” and also when he deals with it from the ethical perspective. In the second case Aranguren speaks about an “ethics open to religion”. The article tries to show that in the second case there is an evolution in Aranguren’s thought with two stages. In the first one, religion appears as the satisfaction of human aspirations, rooted in an ethics which is grounded in metaphysics. In the second one God appears as a possible answer to questions open from the perspective of a hermeneutic- narrative ethics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anthropos, nº 80, “José Luis L. Aranguren”, 1988.

José Luis L. Aranguren, “Esquema de una autobiografía”, Triunfo, 1981. Reproducido en “Autopercepción intelectual de su proceso histórico”, Anthropos, nº 80 (1988), 18-25.

José Luis L. Aranguren, “Prólogo” a A. Cortina, Ética mínima, Tecnos, Madrid, 1986, 5-9.

José Luis L. Aranguren, Catolicismo y protestantismo como formas de existencia, Obras Completas, 1, Trotta, Madrid, 209-411.

José Luis L. Aranguren, La crisis del catolicismo, Obras Completas, 1, Trotta, Madrid, 1994, 683-787.

José Luis L. Aranguren, El protestantismo y la moral, Obras Completas, 2, Trotta, Madrid, 1994, 23-157.

José Luis L. Aranguren, Ética, Obras Completas, Trotta, Madrid, 2, 1994, 159-502.

José Luis L. Aranguren, Moral de la vida cotidiana, personal y religiosa, Obras Completas, 2, Trotta, Madrid, 673-752.

José Luis L. Aranguren, Sobre imagen, identidad y heterodoxia, Obras Completas, 3, Trotta, Madrid, 1995, 323-452.

José Luis L. Aranguren, Ética de la felicidad y otros lenguajes, Obras Completas, 3, Trotta, Madrid, 1995, 453-580.

José Luis L. Aranguren, Ávila de Santa Teresa y San Juan de la Cruz, Obras Completas, Trotta, Madrid, 6, 1997, 615-655.

Aristóteles, Ética a Nicómaco, Centro de Estudios Políticos, Madrid (Reimpresión de la 1ª edición de 1959).

Feliciano Blázquez, José Luis L. Aranguren. Medio siglo de la Historia de España, Ethos, Madrid, 1994. PMCid:PMC205586

Enrique Bonete, Aranguren: la ética entre la religión y la política, Tecnos, Madrid, 1989.

Enrique Bonete, “El pensamiento ético-moral de José Luis L. Aranguren”, en Manuel

Garrido, Nelson R. Orringer, Luis M. Valdés, Margarita M. Valdés (coords.), El legado filosófico español e hispanoamericano del siglo XX, Cátedra, Madrid, 2009, 463-479.

Helio Carpintero, “La visión de un moralista: José Luis Aranguren”, en Cinco aventuras españolas, Revista de Occidente, Madrid, 1967, 109-154.

Jesús Conill, Ética hermenéutica, Tecnos, Madrid, 2006.

Adela Cortina, Ética mínima, Tecnos, Madrid, 1986.

Adela Cortina, “Una ética estructurista del carácter y la felicidad”, Isegoría, nº 15 (1997), 93-107.

Adela Cortina, Alianza y contrato, Trotta, Madrid, 2001.

Adela Cortina, “Ciudadanía democrática: ética, política y religión”, Isegoría, nº 44 (2011), 13-55.

Paolo Flores d’Arcais, “Once tesis contra Habermas”, Claves de razón práctica, nº 179, 56-61

Manuel Fraijó, “Del catolicismo al cristianismo. Reflexión sobre el itinerario religioso de José Luis L. Aranguren”, en A vueltas con la religión, Verbo Divino, Estella, 1998, 387-420.

José Mª García Gómez-Heras, Ética y hermenéutica, Biblioteca Nueva, Madrid, 2000.

Antonio García Santesmases (ed.), La izquierda, el poder y otros ensayos. José Luis L. Aranguren, Trotta, Madrid, 2005.

Juan González-Anleo, Catolicismo nacional. Nostalgia y crisis, Paulinas, Madrid, 1975.

Carlos Gómez (ed.), José Luis L. Aranguren. Filosofía y vida intelectual. Textos Fundamentales, Trotta, Madrid, 2010.

Carlos Gómez y Javier Muguerza (eds.), La aventura de la moralidad, Alianza, Madrid, 2007.

Jürgen Habermas, “Creer y saber”, en El futuro de la naturaleza humana, Paidós, Barcelona, 2002, 129-146.

Jürgen Habermas, Entre naturalismo y religión, Paidós, Barcelona, 2006. PMid:16581588

Jürgen Habermas, “La voz pública de la religión. Respuesta a Flores d’Arcais”, Claves de razón práctica, nº 180 (2008), 4-7.

Jürgen Habermas, “La conciencia de lo que nos falta”, en J. Habermas, M. Reder y J. Schmidt (eds.), Carta al Papa. Consideraciones sobre la fe, Paidós, Barcelona, 53-78.

Jürgen Habermas, “Von den Weltbildern zur Lebenswelt”, Philosophische Texte, Suhrkamp, Frankfurt, Bd. 5, 203-270.

Carmen Herrando, José Luis L. Aranguren, Sinergia, Madrid, 2006. Isegoría, nº 15, “Adiós a Aranguren”, 1997.

Pedro Laín, La espera y la esperanza, Revista de Occidente, Madrid, 1962, 3ª ed.

Pedro Laín, ¿Qué es el hombre?, Nobel, Oviedo, 1999.

Eduardo López Aranguren, Javier Muguerza y José Mª Valverde, Retrato de José Luis L. Aranguren, Galaxia Gutenberg, Madrid, 1993

Julián Marías, Tratado de lo mejor, Alianza, Madrid, 1995.

Javier Muguerza, “El lugar de Zubiri en la filosofía española contempo ránea”, en Del sentido a la realidad, Trotta, Madrid, 1995, 19-31.

Javier Muguerza, “Los puntos suspensivos”, ABC, 18 de abril de 1996.

Javier Muguerza, “Del aprendizaje al magisterio de la insumisión. (Conversación con José Luis L. Aranguren)”, Isegoría, nº 15, 1997, 55-91.

Martha C. Nussbaum, La fragilidad del bien, Visor, Madrid, 1995.

Baltasar Porcel, “Aranguren heterodoxo (1)”, Destino, nº 2032 (1976).

Jean Jacques Rousseau, Del contrato social, Alianza, Madrid, 1980.

Charles Taylor, A Secular Age, Harvard University Press, Cambridge, Ma., 2007.

Xavier Zubiri, Sobre el hombre, Alianza, Madrid, 1986.

Downloads

Published

2015-06-30

How to Cite

Cortina, A. (2015). José Luis Aranguren. Religion in Thought, Religion in Life. Isegoría, (52), 167–185. https://doi.org/10.3989/isegoria.2015.052.07

Issue

Section

Articles