Ortega y Gasset’s Overcoming of Naturalism

Authors

  • Jesús Conill-Sancho Universidad de Valencia; Instituto de Filosofía, CCHS-CSIC

DOI:

https://doi.org/10.3989/isegoria.2012.046.07

Keywords:

Nature, history, reason, imagination, life, experience, Nietzsche, Dilthey, Goethe

Abstract


This article explains Ortega y Gasset’s criticism of naturalism and the failure of the naturalistic reason, and also shows his new conception of vital, historical and narrative reason as an alternative paradigm, which is based on the dialectic of the experiences, the creative imagination of the «fantastic animal» and a new vision of life, which comes from Nietzsche, Dilthey and Goethe, and can help to face the challenge of the new naturalism in the context of the current thought.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carpintero, H. (1967): Cinco aventuras españolas, Revista de Occidente, Madrid.

Cassirer, E. (1922): Das Erkenntnisproblem in der Philosophie und Wissenschaft der neuren Zeit, Bruno Cassirer, Berlin, II.

Cassirer, E. (1969): Substanzbegriff und Funktionsbegriff, Darmstadt.

Castelló, J. C. (2009): La hermenéutica narrativa de Ortega y Gasset, Comares, Granada.

Clayton, Ph. (ed.) (2009): The Oxford Handbook of Religion and Science, Oxford Handbooks Online, Oxford University Press.

Clayton, Ph. (2011): En busca de la libertad, Verbo Divino, Estella.

Conill, J. (1991): El enigma del animal fantástico, Tecnos, Madrid.

Conill, J. (1997): El poder de la mentira. Nietzsche y la política de la transvaloración, Tecnos, Madrid.

Conill, J. (2006): Ética hermenéutica. Crítica desde la facticidad, Tecnos, Madrid.

Conill, J. (2008): «Fantasía y vida en el pensamiento de Ortega y Gasset», Revista de Estudios Orteguianos, 16/17, pp._107-119.

Conill, J. (2011): «El acontecimiento de las nuevas Obras completas y el perfil filosófico de Ortega y Gasset», Revista de Estudios Orteguianos, 22, pp._7-28.

Cortina, A. (2002): «Ética de las tecnologías», Isegoría, 27, pp._73-89.

Cortina, A. (2011): Neuroética y neuropolítica. Sugerencias para la educación moral, Tecnos, Madrid.

Damasio, A. (2006): El error de Descartes, Crítica, Barcelona.

Feito, L. (2010): «Hacia una mejor comprensión del papel de la naturaleza humana en los debates bioéticos», Veritas, 23, septiembre, pp._111-129.

Flanagan, O. (2009): «Varieties of Naturalism», en Philip Clayton (ed.): The Oxford Handbook of Religion and Science, Oxford Handbooks Online, Oxford University Press, pp._430-452.

Fukuyama, F. (2002): El fin del hombre, Ediciones B, Barcelona.

Habermas, J. (2002): El futuro de la naturaleza humana, Paidós, Barcelona.

Habermas, J. (2006): Entre naturalismo y religión, Paidós, Barcelona.

Habermas, J. (2009): Philosophische Texte, Suhrkamp, Frankfurt.

Heidegger, M. (1970): Carta sobre el humanismo, Taurus, Madrid, 3.ª edición.

Kaulbach, F. (1982): «Nietzsches Interpretation der Natur», Nietzsche-Studien, 10/11, pp._442-481.

Laín Entralgo, P. (1957): La espera y la esperanza, Revista de Occidente, Madrid.

Laín Entralgo, P. (1989): El cuerpo humano, Espasa-Calpe, Madrid.

Laín Entralgo, P. (1996): Ser y conducta del hombre, Espasa, Madrid.

Machado, A. (2004): «Las Meditaciones del Quijote de José Ortega y Gasset», Revista de Estudios Orteguianos, 8/9, pp._277-285.

Marías, J. (1971): Miguel de Unamuno, Espasa-Calpe, Madrid, 5.ª edición.

Marías, J. (1973): Antropología metafísica, Revista de Occidente, Madrid.

Marquínez, G. (1993): «Naturaleza e Historia en Ortega y Zubiri», Revista Agustiniana, 34, pp._311-333.

Morón Arroyo, C. (1968): El sistema de Ortega y Gasset, Romania, Madrid.

Muguerza, J. (1990): Desde la perplejidad, FCE, Madrid.

Muguerza, J. (2002): «Prólogo» a Rodríguez Huéscar, A., La innovación metafísica de Ortega, Biblioteca Nueva, Madrid.

Nietzsche, F. (1980): Sobre verdad y mentira en sentido extramoral, Teorema, Valencia.

Nietzsche, F. (1978): Más allá del bien y del mal, Alianza, Madrid, 3.ª edición.

Ortega y Gasset, J. (1966): Obras Completas, Revista de Occidente, Madrid, Ortega y Gasset, J. (1983): Obras Completas, Alianza, Madrid.

Ortega y Gasset, J. (2004-2010): Obras Completas (=_O.C.), Taurus, Madrid.

Orringer, N. (1979): Ortega y sus fuentes germánicas, Gredos, Madrid.

Orringer, N. (1984): Nuevas fuentes germánicas de «¿Qué es filosofía?», CSIC, Madrid.

Orringer, N. (2001): «La crítica de Ortega a Husserl y a Heidegger: la influencia de Georg Misch», en Revista de Estudios Orteguianos, 3, noviembre, pp._147-166.

Rodríguez Huéscar, A. (2002): La innovación metafísica de Ortega, Biblioteca Nueva, Madrid.

Romeo Casabona, C. (ed.) (2000): La eugenesia hoy, Comares, Granada.

Sandel, M. (2007): Contra la perfección, Marbot, Barcelona.

San Martín, J. (1994): Ensayos sobre Ortega, UNED, Madrid.

Savulescu, J. (2002): «Procreative Beneficence: Why We Should Select the Best Children», Bioethics, vol._15, n.os_15-16, pp._413-426.

Zambrano, M. (1955): El hombre y lo divino, F.C.E., México.

Zamora, J. (2002): Ortega y Gasset, Plaza y Janés, Barcelona.

Zubiri, X. (1936): «Ortega maestro de filosofía», El Sol, 18 de marzo.

Zubiri, X. (1987): Naturaleza, Historia, Dios, Alianza, Madrid, 9.ª edición.

Zubiri, X. (1962): Sobre la esencia, Sociedad de Estudios y Publicaciones, Madrid.

Zubiri, X. (1989): Estructura dinámica de la realidad, Alianza, Madrid.

Zubiri, X. (2005): El hombre: lo real y lo irreal, Alianza, Madrid.

Downloads

Published

2012-06-30

How to Cite

Conill-Sancho, J. (2012). Ortega y Gasset’s Overcoming of Naturalism. Isegoría, (46), 167–192. https://doi.org/10.3989/isegoria.2012.046.07

Issue

Section

Articles