The University Ethos in the Generation of 1914 Philosophers

Authors

  • Jorge Costa Delgado Universidad de Cádiz

DOI:

https://doi.org/10.3989/isegoria.2015.052.11

Keywords:

History of the Spanish Philosophy, Generation of 1914, Sociology of Philosophy, Intellectual History

Abstract


This paper is an approach to the study of the relation between the Generation of 1914 philosophers and University. Firstly, it will be specified the meaning of “Generation of 1914”. After that, it will be analysed the situation of Philosophy at University, since the Restoration until the II Republic, through the consecutive curriculum reforms, the professors’ selection process, and the relation with the political field. The study of some philosophers’ trajectories will allow to specify which was the Generation philosophical norm and its relation with other contemporary forms of philosophical practice. Finally, it will be proposed a model of interpretation for organizing the different ways of philosophers’ political intervention for this Generation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bourdieu, Pierre (2011): Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario, Barcelona, Anagrama.

Costa Delgado, Jorge (2013): “Capital cultural, carrera profesional y trayectoria política en la crisis de la Restauración”, en Sociología Histórica, nº 2, pp. 153-180. España Nueva (1910): 22 de julio, p. 2.

García Martí, Victoriano (1941): La vida de un español del siglo XIX al XX, Madrid, Espasa-Calpe.

Gil Villegas, Francisco (1996): Los profetas y el mesías. Lukács y Ortega como precursores de Heidegger en el Zeitgeist de la Modernidad (1900-1929), México D.F., El Colegio de México, Fondo de Cultura Económica.

Gómez Orfanel, Germán (1976): “La Junta para Ampliación de Estudios y su política de pensiones en el extranjero”, en Revista de educación, nº 243, Madrid.

Juliá, Santos (2004): Historias de las dos Españas, Madrid, Taurus.

Latorre Macarrón, Jesús María (1994): “Manuel Hilario Ayuso, un burgense converso y olvidado”, en Celtiberia, nº 87, pp. 315-353.

Martínez Neira, Manuel (2014): La regulación de las oposiciones a cátedras universitarias: 1845-1931, Universidad Carlos III de Madrid.

Menéndez Alzamora, Manuel (2006): La Generación del 14. Una aventura intelectual, Madrid, Siglo XXI.

Moreno Pestaña, José Luis (2013): La norma de la filosofía. La configuración del patrón filosófico español tras la Guerra Civil, Madrid, Biblioteca Nueva.

Niño, Antonio (2013): “La reforma de la Facultad de Filosofía y Letras y sus referentes internacionales”, en Eduardo González Calleja y Álvaro Ribagorda (eds.): La Universidad Central durante la Segunda República. Las ciencias humanas y sociales y la vida universitaria (1931-1939), Universidad Carlos III de Madrid, pp. 67-106.

Ortega y Gasset, José (2004): “Prospecto de la «Liga de Educación Política Española»” [1913], en Obras Completas, Tomo I, Madrid, Taurus / Fundación Ortega y Gasset, pp. 738-744.

Ortega y Gasset, José (2010): En torno a Galileo [1947], en Obras Completas, Tomo VI, Madrid, Taurus / Fundación Ortega y Gasset, pp. 367-506.

Rabaté, Colette y Jean-Claude (2009): Miguel de Unamuno. Biografía, Madrid, Taurus.

Wohl, Robert (1979): The generation of 1914, Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press.

Downloads

Published

2015-06-30

How to Cite

Costa Delgado, J. (2015). The University Ethos in the Generation of 1914 Philosophers. Isegoría, (52), 245–265. https://doi.org/10.3989/isegoria.2015.052.11

Issue

Section

Notes and Discussions