The University Ethos in the Generation of 1914 Philosophers
DOI:
https://doi.org/10.3989/isegoria.2015.052.11Keywords:
History of the Spanish Philosophy, Generation of 1914, Sociology of Philosophy, Intellectual HistoryAbstract
This paper is an approach to the study of the relation between the Generation of 1914 philosophers and University. Firstly, it will be specified the meaning of “Generation of 1914”. After that, it will be analysed the situation of Philosophy at University, since the Restoration until the II Republic, through the consecutive curriculum reforms, the professors’ selection process, and the relation with the political field. The study of some philosophers’ trajectories will allow to specify which was the Generation philosophical norm and its relation with other contemporary forms of philosophical practice. Finally, it will be proposed a model of interpretation for organizing the different ways of philosophers’ political intervention for this Generation.
Downloads
References
Bourdieu, Pierre (2011): Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario, Barcelona, Anagrama.
Costa Delgado, Jorge (2013): “Capital cultural, carrera profesional y trayectoria política en la crisis de la Restauración”, en Sociología Histórica, nº 2, pp. 153-180. España Nueva (1910): 22 de julio, p. 2.
García Martí, Victoriano (1941): La vida de un español del siglo XIX al XX, Madrid, Espasa-Calpe.
Gil Villegas, Francisco (1996): Los profetas y el mesías. Lukács y Ortega como precursores de Heidegger en el Zeitgeist de la Modernidad (1900-1929), México D.F., El Colegio de México, Fondo de Cultura Económica.
Gómez Orfanel, Germán (1976): “La Junta para Ampliación de Estudios y su política de pensiones en el extranjero”, en Revista de educación, nº 243, Madrid.
Juliá, Santos (2004): Historias de las dos Españas, Madrid, Taurus.
Latorre Macarrón, Jesús María (1994): “Manuel Hilario Ayuso, un burgense converso y olvidado”, en Celtiberia, nº 87, pp. 315-353.
Martínez Neira, Manuel (2014): La regulación de las oposiciones a cátedras universitarias: 1845-1931, Universidad Carlos III de Madrid.
Menéndez Alzamora, Manuel (2006): La Generación del 14. Una aventura intelectual, Madrid, Siglo XXI.
Moreno Pestaña, José Luis (2013): La norma de la filosofía. La configuración del patrón filosófico español tras la Guerra Civil, Madrid, Biblioteca Nueva.
Niño, Antonio (2013): “La reforma de la Facultad de Filosofía y Letras y sus referentes internacionales”, en Eduardo González Calleja y Álvaro Ribagorda (eds.): La Universidad Central durante la Segunda República. Las ciencias humanas y sociales y la vida universitaria (1931-1939), Universidad Carlos III de Madrid, pp. 67-106.
Ortega y Gasset, José (2004): “Prospecto de la «Liga de Educación Política Española»” [1913], en Obras Completas, Tomo I, Madrid, Taurus / Fundación Ortega y Gasset, pp. 738-744.
Ortega y Gasset, José (2010): En torno a Galileo [1947], en Obras Completas, Tomo VI, Madrid, Taurus / Fundación Ortega y Gasset, pp. 367-506.
Rabaté, Colette y Jean-Claude (2009): Miguel de Unamuno. Biografía, Madrid, Taurus.
Wohl, Robert (1979): The generation of 1914, Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.