Latour, Deleuze and Harman towards a new conception of the actor network theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/isegoria.2022.66.23

Keywords:

Actor-network theory, ontology, nature, reality, immanence, assemblage

Abstract


This article aims, first, to describe some of the main features of Latour’s actor network theory. Second, it shows how the practice of writing nature could be seen as a precursor to the actor network theory. Third, some Deleuzian and Harman concepts are outlined, which could be useful for future actor network theories. And finally, this work argues that making an actor network theory implies a series of fundamental changes in the practice of literary and cultural studies, as well as in the practice of the humanities and social sciences in general.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bateson, Gregory (1990): Espíritu y naturaleza: una unidad necesaria. Barcelona: Amorrortu.

Bateson, Gregory (1987): Steps to an Ecology of Mind: Collected Essays in Anthropology, Psychiatry, Evolution, and Epistemology. Northvale, NJ: Aronson.

Castro, Ernesto. (2017):¿«Qué es el realismo especulativo? La filosofía que cautivó al mundo y España ignoró». El confidencial: https://www.elconfidencial.com/cultura/2017-11-06/ray-brassier-realismo-especulativo-escuela-filosofica_1471848/ [Consultado 14-01-2021].

Correa Moreira, G. (2012): «El concepto de mediación técnica en Bruno Latour Una aproximación a la teoría del actor-red». Psicología, Conocimiento y Sociedad, 2 (1), pp. 56-81. [Fecha de Consulta 24 de febrero de 2021] Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4758/475847407004

Deleuze, Gilles (2005): Lógica del sentido. Barcelona: Paidos

Deleuze Gilles y Guattari, Felix (1985): El anti-Edipo. Barcelona: Paidos.

Deleuze Gilles y Guattari, Felix (2002): Mil mesetas. Barcelona: Pre-Textos.

Deleuze Gilles y Guattari, Felix (2013): ¿Qué es la filosofía? Barcelona: Anagrama.

Deleuze, Gilles y Parnet, Claire (2013): Diálogos. Barcelona: Pre-Textos.

Farías, I. (2011): «Ensamblajes urbanos: la TAR y el examen de la ciudad». Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 11 (1), pp. 15-40. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v11n1.826

Foucault, Michel (2002): Las palabras y las cosas. Buenos Aires: Siglo XXI

García, Miguel A. (2017): «Encuentro en el laboratorio: la teoría del actor-red y la escena musical pilagá: Meeting at the laboratory: The actor-network theory and the Pilaga music scene». Indiana, 34, 1, pp. 309-329.

Glavich, E. (1995): Reseña de «Nunca hemos sido modernos. Ensayo de antropología simétrica» de Bruno Latour. En: Redes, 2, 3, abril, pp. 208-212.

Harman, Graham (2007): «On Vicarious Causation». Collapse: Speculative Realism, 2, pp. 171-205.

Harman, Graham (2009): Prince of Networks: Bruno Latour and Metaphysics. Melbourne.

Harman, Graham (2012): «The Well-Wrought Broken Hammer: Object-Oriented Literary Criticism» New Literary History, 43, pp. 183-203. https://doi.org/10.1353/nlh.2012.0016

Harman, Graham (2015): Hacia el realismo especulativo. Ensayos y conferencias. Buenos Aires: Editorial Caja Negra

Husserl, Edmund (2002): Lecciones de fenomenología de la conciencia interna del tiempo. Traducción, introducción y notas de Agustín Serrano de Haro. Madrid: Editorial Trotta.

Larrión, J. (2019): «Teoría del actor-red. Síntesis y evaluación de la deriva postsocial de Bruno Latour». Revista Española de Sociología, 28, 2, pp. 323-341. https://doi.org/10.22325/fes/res.2019.03

Latour, Bruno (2001): La Esperanza de Pandora. Ensayos sobre la realidad de los estudios de la ciencia. Barcelona: Editorial Gedisa.

Latour, Bruno (2007): Nunca fuimos modernos. Ensayo de antropología simétrica, traducción de Víctor Goldstein, Buenos Aires: Siglo XXI.

Latour, Bruno (2008): Reensamblar lo social: una introducci6n a la teoría del actor-red. Buenos Aires: Manantial.

León, E. A. L. (2011): «Gilles Deleuze y el psicoanálisis». A Parte Rei: revista de filosofía (75), 7. http://serbal.pntic.mec.es/AParteRei/leon75.pdf

León, E. A. L. (2019): Gilles Deleuze y el afecto a propósito del cine. Tesis de maestría, Flacso Ecuador.

León, E. A. L. (2020): «Deleuze y Žižek, Una visión de paralaje». THÉMATA. Revista de Filosofía, 61, pp. 12-26.

Pozas, María (2018): «En busca del actor en la teoría del actor red». In Zabludovsky, G. (Author) y Tonkonoff, S. (Ed.), Pensar lo social: Pluralismo teórico en América Latina. CLACSO, pp. 399-416. Disponible en: http://www.jstor.org/stable/j.ctvn96fvk.27 [Consultado 24-02-2021]. https://doi.org/10.2307/j.ctvn96fvk.27

Sandoval, Antonio (2017): «Escribir la naturaleza». Revista Leer (279). http://revistaleer.com/2017/02/escribir-la-naturaleza/ Consultado 14-01-2021.

Silva Ríos, C. (2011): «La ANT tal como yo la imagino. Breve ensayo sobre el cosmos semafórico». Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 11 (1), pp. 203-215,

Published

2022-07-13

How to Cite

León, E. A. . (2022). Latour, Deleuze and Harman towards a new conception of the actor network theory. Isegoría, (66), e23. https://doi.org/10.3989/isegoria.2022.66.23

Issue

Section

Other papers