Latour, Deleuze and Harman towards a new conception of the actor network theory
DOI:
https://doi.org/10.3989/isegoria.2022.66.23Keywords:
Actor-network theory, ontology, nature, reality, immanence, assemblageAbstract
This article aims, first, to describe some of the main features of Latour’s actor network theory. Second, it shows how the practice of writing nature could be seen as a precursor to the actor network theory. Third, some Deleuzian and Harman concepts are outlined, which could be useful for future actor network theories. And finally, this work argues that making an actor network theory implies a series of fundamental changes in the practice of literary and cultural studies, as well as in the practice of the humanities and social sciences in general.
Downloads
References
Bateson, Gregory (1990): Espíritu y naturaleza: una unidad necesaria. Barcelona: Amorrortu.
Bateson, Gregory (1987): Steps to an Ecology of Mind: Collected Essays in Anthropology, Psychiatry, Evolution, and Epistemology. Northvale, NJ: Aronson.
Castro, Ernesto. (2017):¿«Qué es el realismo especulativo? La filosofía que cautivó al mundo y España ignoró». El confidencial: https://www.elconfidencial.com/cultura/2017-11-06/ray-brassier-realismo-especulativo-escuela-filosofica_1471848/ [Consultado 14-01-2021].
Correa Moreira, G. (2012): «El concepto de mediación técnica en Bruno Latour Una aproximación a la teoría del actor-red». Psicología, Conocimiento y Sociedad, 2 (1), pp. 56-81. [Fecha de Consulta 24 de febrero de 2021] Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4758/475847407004
Deleuze, Gilles (2005): Lógica del sentido. Barcelona: Paidos
Deleuze Gilles y Guattari, Felix (1985): El anti-Edipo. Barcelona: Paidos.
Deleuze Gilles y Guattari, Felix (2002): Mil mesetas. Barcelona: Pre-Textos.
Deleuze Gilles y Guattari, Felix (2013): ¿Qué es la filosofía? Barcelona: Anagrama.
Deleuze, Gilles y Parnet, Claire (2013): Diálogos. Barcelona: Pre-Textos.
Farías, I. (2011): «Ensamblajes urbanos: la TAR y el examen de la ciudad». Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 11 (1), pp. 15-40. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v11n1.826
Foucault, Michel (2002): Las palabras y las cosas. Buenos Aires: Siglo XXI
García, Miguel A. (2017): «Encuentro en el laboratorio: la teoría del actor-red y la escena musical pilagá: Meeting at the laboratory: The actor-network theory and the Pilaga music scene». Indiana, 34, 1, pp. 309-329.
Glavich, E. (1995): Reseña de «Nunca hemos sido modernos. Ensayo de antropología simétrica» de Bruno Latour. En: Redes, 2, 3, abril, pp. 208-212.
Harman, Graham (2007): «On Vicarious Causation». Collapse: Speculative Realism, 2, pp. 171-205.
Harman, Graham (2009): Prince of Networks: Bruno Latour and Metaphysics. Melbourne.
Harman, Graham (2012): «The Well-Wrought Broken Hammer: Object-Oriented Literary Criticism» New Literary History, 43, pp. 183-203. https://doi.org/10.1353/nlh.2012.0016
Harman, Graham (2015): Hacia el realismo especulativo. Ensayos y conferencias. Buenos Aires: Editorial Caja Negra
Husserl, Edmund (2002): Lecciones de fenomenología de la conciencia interna del tiempo. Traducción, introducción y notas de Agustín Serrano de Haro. Madrid: Editorial Trotta.
Larrión, J. (2019): «Teoría del actor-red. Síntesis y evaluación de la deriva postsocial de Bruno Latour». Revista Española de Sociología, 28, 2, pp. 323-341. https://doi.org/10.22325/fes/res.2019.03
Latour, Bruno (2001): La Esperanza de Pandora. Ensayos sobre la realidad de los estudios de la ciencia. Barcelona: Editorial Gedisa.
Latour, Bruno (2007): Nunca fuimos modernos. Ensayo de antropología simétrica, traducción de Víctor Goldstein, Buenos Aires: Siglo XXI.
Latour, Bruno (2008): Reensamblar lo social: una introducci6n a la teoría del actor-red. Buenos Aires: Manantial.
León, E. A. L. (2011): «Gilles Deleuze y el psicoanálisis». A Parte Rei: revista de filosofía (75), 7. http://serbal.pntic.mec.es/AParteRei/leon75.pdf
León, E. A. L. (2019): Gilles Deleuze y el afecto a propósito del cine. Tesis de maestría, Flacso Ecuador.
León, E. A. L. (2020): «Deleuze y Žižek, Una visión de paralaje». THÉMATA. Revista de Filosofía, 61, pp. 12-26.
Pozas, María (2018): «En busca del actor en la teoría del actor red». In Zabludovsky, G. (Author) y Tonkonoff, S. (Ed.), Pensar lo social: Pluralismo teórico en América Latina. CLACSO, pp. 399-416. Disponible en: http://www.jstor.org/stable/j.ctvn96fvk.27 [Consultado 24-02-2021]. https://doi.org/10.2307/j.ctvn96fvk.27
Sandoval, Antonio (2017): «Escribir la naturaleza». Revista Leer (279). http://revistaleer.com/2017/02/escribir-la-naturaleza/ Consultado 14-01-2021.
Silva Ríos, C. (2011): «La ANT tal como yo la imagino. Breve ensayo sobre el cosmos semafórico». Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 11 (1), pp. 203-215,
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.