The philosophy and the actuality of the revolution. Inquiries around the “baroque ethos” in Bolívar Echeverría
DOI:
https://doi.org/10.3989/isegoria.2022.67.18Keywords:
Philosophy, Absolute capitalism, Emancipation, Baroque ethos, Neo-baroque capitalism, Anti-capitalist neo-baroqueAbstract
The question about the meaning of philosophy has been a common denominator since its inception, gaining unusual strength with the all-encompassing expansion of capitalism in the “world of life”, to the point of “naturalization” as the only possible world. Reduced to the mere function of legitimizing the imperative of equivalence/accumulation, the need to elevate philosophy to the height of the event is imposed, in the eagerness to envision and implement alternative ways of life to the dictatorship of absolute capitalism. In this context, we explore the emancipatory potential of the “baroque ethos” in the thought of Bolívar Echeverría, in order to show, from this perspective, the current conditions and limits to transcend what we call “neo-baroque capitalism”, implanting in its place an unprecedented sort of “anti-capitalist neo-baroque”.
Downloads
References
Arendt, H., Los orígenes del totalitarismo, Madrid, Taurus, 2004.
Arriarán Cuéllar, S., "Una alternativa socialista al ethos barroco de Bolívar Echeverría", Diánoia, XLIX, 53, 2004, pp. 111-124. https://doi.org/10.21898/dia.v49i53.400
Bataille, G., "La noción de gasto", en La parte maldita, Las Cuarenta, Buenos Aires, 2009, pp. 23-43.
Benjamin, W., "La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica", en Discursos interrumpidos I, Taurus, Madrid, 1990, pp. 17-57.
Brown, W., Undoing the Demos. Neoliberalism Stealth Revolution, Zone Book, New York, 2015. https://doi.org/10.2307/j.ctt17kk9p8
Buci-Glucksmann, Cr., La raison baroque, Galilée, Paris, 1984.
Calabrese, O., La era neobarroca, Cátedra, Madrid, 1989.
Cerezo Galán, P., Claves y figuras del pensamiento hispánico, Escolar y Mayo, Madrid, 2012.
Debord, G., La sociedad del espectáculo, Pre-Textos, Valencia, 2003.
Deleuze, G., ¿Qué es la filosofía?, Anagrama, Barcelona, 1997.
Derrida, J., Espectros de Marx: El estado de la deuda, el trabajo del duelo y la nueva internacional, Trotta, Madrid, 2012.
Echeverría, B., "Quince tesis sobre modernidad y capitalismo", Cuadernos políticos, 59, 1989, pp. 41-62.
Echeverría, B., "Quince tesis sobre modernidad y capitalismo", Review, XIV, 4, 1991, pp. 471-516.
Echeverría, B., "El ethos barroco", en Modernidad, mestizaje cultural, ethos barroco, UNAM/El Equilibrista, México, 1994, pp. 13-36. https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.1996.13.291
Echeverría, B., Las ilusiones de la modernidad, UNAM/El equilibrista, México, 1995.
Echeverría, B., La modernidad de lo barroco, Era, México, 1998.
Echeverría, B., La definición de la cultura, Ítaca, México, 2001.
Echeverría, B., "La 'modernidad americana' (claves para su comprensión)", en B. Echeverría (comp.), La americanización de la modernidad, Era, México, 2008, pp. 17-49. https://doi.org/10.2307/j.ctv1xxw14
Espinosa, C., "El barroco y Bolívar Echeverría: encuentros y desencuentros", Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 43, 2012, pp. 65-80. https://doi.org/10.17141/iconos.43.2012.349
Fisher, M., Realismo capitalista. ¿No hay alternativa?, Caja Negra, Buenos Aires, 2016.
Foucault, M., Tecnologías del Yo, y otros textos afines, Ediciones Paidós Ibérica, Barcelona, 1996, pp. 112-113.
Foucault, M., Hay que defender la sociedad, Akal, Madrid, 2003.
Fukuyama, F., El fin de la historia y el último hombre, Planeta, Barcelona, 1992.
González García, M. y Castignani, H. (coords.), Filosofías del barroco, Tecnos, Madrid, 2020.
Heidegger, M., "La pregunta por la técnica", en Conferencias y artículos, Serbal, Barcelona, 1994, pp. 9-37.
Jameson, F., El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado, Paidós, Barcelona, 1991.
León, E., "Geopolítica de la lucha de clases: Una perspectiva desde la reproducción social de Marx", Revista Geográfica de América Central, 2, 2011, pp. 1-18.
Lipovetsky, G. y Serroy, J., La estetización del mundo. Vivir en la época del capitalismo artístico, Anagrama, Barcelona, 2015.
Maravall, J. A., La cultura del Barroco. Análisis de una estructura histórica, Ariel, Barcelona, 1975.
Marcuse, H., El hombre unidimensional, Seix Barral, Barcelona, 1971.
Marcuse, H., "La relevancia de la realidad", en Ch. J. Bontempo y S. J. Odell (eds.), La lechuza de Minerva, Cátedra, Madrid, 1979, pp. 235-247.
Nietzsche, F., La gaya ciencia, Monte Ávila, México, 1990.
Rodríguez Alcázar, F. J., Ciencia, valores y relativismo: una defensa de la filosofía de la ciencia, Comares, Granada, 2000.
Sarduy, S., Barroco, Editorial Sudamericana, Buenos Aires, 1974.
Serur, R. (comp.), Modernidad y resistencias, Universidad Autónoma Metropolitana, México, 2015.
Sigüenza, J., "Modernidad, ethos barroco, revolución y autonomía. Una entrevista con el filósofo Bolívar Echeverría", Crítica y Emancipación, 5, 2011, pp. 79-89.
Sztulwark, D., La ofensiva sensible: neoliberalismo, populismo y el reverso de lo político, Caja Negra, Buenos Aires, 2019.
Tintelnot, H., "Annotazioni su l'importanza della festa teatrale per la vita artistica e dinastica nel Barocco", en E. Castelli (comp.), Retorica e barocco, Bocca, Roma, 1954, pp. 233-241.
Vaskes Santches, I., "Posmodernidad estética de Frederick Jameson: pastiche y esquizofrenia", Praxis Filosófica, 33, 2011, pp. 53-74. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i33.3404
Weber, M., La ética protestante y el "espíritu" del capitalismo, Alianza, Madrid, 2012.
Wölfflin, H., Renacimiento y Barroco, Paidós, Barcelona, 1991.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.